Gratis mindfulnessøvelser

Gratis øvelser til at styrke dit nærvær og mindske tankemylder uden meditation

Nyd livet uden stress

Brug mindfulness i din hverdag – aktiver dine sanser, træk tempoet ud og styrk dit nærvær i følgende situationer
  • Bliv liggende 3 minutter i sengen, når du vågner. Stræk dig, bevæg stille og roligt dine hænder og fødder og bliv opmærksom på din krop. Bliv bevidst om dit sind der på vej fra drømme tilstand til at være helt vågen. Beslut dig for hvordan du primært vil være i dag. F.eks. modig, nysgerrig, rolig, ikke-dømmende – find evt. inspiration i mindfulnessprincipperne.
  • Stop op 1 minut inden du skal ud af huset. Tag et par dybe vejrtrækninger og tænk igennem om dhttps://soundcloud.com/sanne-jelstad/letting-go har det hele med.
  • Når du er undervejs fra A til B. Bliv bevidst om din krops bevægelser og tempo eller din kørsel. Træk tempoet lidt ned ved at trække vejret ned i maven og fokusere på dine omgivelser – duft til blomsterne, mærk luften mod dit ansigt, lyt til lydene omkring dig.
  • Brug dine sanser, når du laver rutineopgaver såsom opvask, madlavning, tandbørstning, rengøring og vær opmærksom på det du laver. Måske kan du også skabe en glad stemning ved at synge en sang eller danse lidt i mens?
  • Hav fokus på din krop og musklerne der arbejder, mens du dyrker motion.
  • Træk vejret dybt og tag et pusterum – UDEN mobiltelefonen – mens du venter i kø.
  • Mindful spisning – duft til maden og det du drikker, mærk det mod tungen, smag på det! Spis i stilhed og mærk hvornår du er mæt. Stop med at spise når du føler dig 80% fyldt op.

Nærværsøvelse

Hvornår var du sidst helt nærværende?
Hvordan havde du det?
Hvilken betydning havde det for din tilstand og adfærd?

Den her øvelse guider dig til at mærke, hvordan du er når du er nærværende.

Letting-Go

For at kunne forandre dig og indføre nye hensigtsmæssige vaner og styrkende overbevisninger må du først lære at give slip.

At give slip på alt det gamle og give plads til nyt.

Hvilke ideer, forestillinger om dig selv eller andre har du svært ved at give slip på?

Hvilke normer holder du fast i?
Hvilke mennesker holder du fast i?
Hvilke fysiske ting holder du fast i?
Hvilke personlighedstræk vil du ikke slippe?

Undersøg hvad du holder fast i og hvordan det former dit liv? Hvorfor har du svært ved at give slip?

Den her øvelse guider dig til at mærke, hvordan du er når du er nærværende.

Om mig

Jeg hedder Sanne Jelstad og er indehaver af virksomheden. Her hos SJELSTAD får du glæde af mine mere end 15 års erfaring tilsammen inden for stresshåndtering, coaching, mindfulness, kommunikation, HR, svære samtaler, personlig udvikling og senest også kropsterapi.

Nogle af mine vigtigste livsværdier er tillid, (ansvars)bevidsthed, glæde og frihed. Disse værdier var medvirkende til mit valg om at starte op selvstændigt i 2015 - og nyder det!

Læs mere her

 

Om mig

Jeg hedder Sanne Jelstad og er indehaver af virksomheden. Her hos SJELSTAD får du glæde af mine mere end 15 års erfaring tilsammen inden for stresshåndtering, coaching, mindfulness, kommunikation, HR, svære samtaler, personlig udvikling og senest også kropsterapi.

Nogle af mine vigtigste livsværdier er tillid, (ansvars)bevidsthed, glæde og frihed. Disse værdier var medvirkende til mit valg om at starte op selvstændigt i 2015 - og nyder det!

Læs mere her

Pin It on Pinterest

Sjelstad bruger cookies på den her hjemmeside for at forbedre din brugeroplevelse og til at undersøge, hvordan hjemmesiden bliver brugt. Klik for accept. Mere info

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk